Är sommaren snart över....

Nu har jag arbetat en vecka och det har varit lite tungt att komma igång efter ledigheten.
Vi har haft så himla mysiga dagar att vardagen blir så slät på något vis.
Idag har jag tagit kontakt med en kiropraktorklinik i Umeå som jag blivit rekommenderad.
Det kan vara värt ett försök som komplement till min rehabilitering.
Vissa dagar vill jag inte ens kliva upp. Jag kan ha så himla ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Gillar inte heller alla piller jag måste ta för smärtan, tar jag dom inte, 
känns det som om jag bara vill dö, så ont önskar jag verkligen ingen annan.

Känns även som ett jättehinder ibland att jag jobbar full tid, men vad ska jag göra... visst kan gå ner i tid pga sjukskrivning av läkare, men med min själ och med mina värderingar känns det som det både är en förlust för mig och ett svek mot min arbetsgivare. Det är ett jätte tungt val att behöva göra så därför går jag fortfarande på i vanlig takt. Problemet för min del är att "bensinen" tar slut. Får inte påfyllning heller om det inte är så att jag verkligen tar det lungt och vilar/sover, eller som ungdomen säger nu "chillar".
Jag är ett jätteproblem för mig själv alltså. Dessutom är det så att det inte känns som om någon runt mig fattar egentligen vad jag går igenom. Det är endast min älskade make som förstår men dessvärre är det jobbigt för honom med eftersom han ser att det är/när det är på gång, värken alltså. 

För att ni ska få lite enkel inblick så är symtomen vid nervrotspåverkan (radiculopati) värk ofta strålande ut i en arm till hand och fingrar. Detta kan åtföljas av domningar, stickningar (parestesier) och svaghet i arm, hand eller fingrar. Lägg där till att jag inte alls kan nyttja min hand...
Blandar man ihop då att skadan även kan vara från symtom vid ryggmärgspåverkan (myelopati) är framför allt fumlighet med försämrad finmotorik i fingrar, gångsvårigheter, balansstörning, domningar och svaghetskänsla i armar/ben. Ofta kombineras dessa, allt hänger ihop och påverkar varandra.



Om man sedan lägger alla moment som man vanligtvis behöver utföra för att ett liv ska gå runt, så blir det lite väl mycket med en hand och massa värk...
Ursch idag blev det en gnäll dag på bloggen, men "that´s life".





Här kan ni se en nervcells uppbyggnad och hur den fungerar.
                                                                                                      
Nervsystemet är uppbyggt med miljarders miljarder små nervceller som alla har förmågan att leda
elektriska impulser. De långa utskotten är ofta isolerade med fett som kallas myelin.
Det förhindrar att signaler sprids till andra nervceller i närheten. Myelin höljet bidrar också till
impulsernas höga hastighet som kan överstiga 100 m/s (360 km/h).

Nog pratat om detta.

Jag vill tipsa om boken "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", så himla rolig bok och jag har anammat ett ordspråk från boken som är;
"Det är som det är, och det blir som det blir"

Lite roligare att berätta är att jag har mycket att se fram emot nu,
vännens bröllop, carola på Tyrol, utlandsresa över nyår och lite smått och gott ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0